365 Wijnen die je geproefd moet hebben Recensie

365 Wijnen die je geproefd moet hebben Recensie waardering en informatie over de inhoud. Het boek 365 Wijnen die je geproefd moet hebben is een wijngids van Luc Hoornaert en Speideh Segahatnia. De wijngids is op 20 december 2018 verschenen bij Uitgeverij Lannoo.

Over wijn valt uiteraard te twisten. Wat de één een heerlijke wijn vindt, zal de ander beschouwen als slootwater. Dat is voor veel liefhebbers juist één van de charmes van het discussiëren over wijn. Maar wat zijn de 365 wijnen die je geproefd moet hebben? Met die vraag zijn Speideh Segahatnia en Luc Hoornaert aan de slag gegaan. Ze hebben een wijngids gemaakt die je actief kunt gebruiken met voor elke dag van het jaar een bijzondere wijn.

Voor elke dag van het jaar een bijzondere wijn

Sepideh Sedaghatnia is in 2014 door Gault&Millau uitgeroepen tot sommelier van het jaar. Op 17-jarige leeftijd verliet ze haar geboorteland Iran om gepassoneerd aan de slag te kunnen als wijnkenner en sommelier. Inmiddels wordt ze beschouwd als een autoriteit op wijngebied. De Vlaamse culinaire schrijver Luc Hoornaert is de afgelopen 25 jaar vele boeken op zijn naam staan. Bovendien is hij inmiddels uitgegroeid tot een autoriteit op het gebied van de gastronomie.

Ga met de wijngids aan de slag en vel je eigen oordeel

365 wijnen die je geproefd moet hebben is een wijngids die je actief kunt gebruiken. Dat maakt de gids leuk. Uiteraard is er uitgebreide informatie te vinden over elke wijn die volgens de auteurs het drinken meer dan waard is. Bovendien is er de mogelijkheid om informatie jouw persoonlijke ervaring en waardering van elke wijn op te nemen. En dat maakt deze gids net wat anders dan de meeste anderen. Jammer is wel dat er geen enkele afbeelding in de gids te vinden is. En of Sedaghatnia en Hoornaert gelijk hebben? Ga er zelf mee aan de slag en je kun je eigen oordeel vellen. 365 Wijnen die je geproefd moet hebben is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Recensie van Theo Jordaan

365 Wijnen die je geproefd moet hebben

• Schrijvers: Luc Hoornaert (België), Sepideh Sedaghatnia (Iran)